På kamppladsen bliver du sat på prøve. Kun styrke, snilde og mod kan sikre dig ære i vikingernes verden
Høvdingen venter på dig. Du skal dyste i vikingenes styrkeprøver og lære om de nordiske guder. Kan du fange Loke med rebet og finde kraften til at løfte Thors hammer? Til sidst ofrer du til guderne – og håber, at det ikke er dig selv, der bliver valgt.
Praktisk information
Dato: Tidsrejsen til 990 er åben i weekenderne den 27.–28. september og 4.–5. oktober samt søndag til søndag i uge 42.
Tid: Museet er åbent kl. 10–17, og aktiviteterne finder sted kl. 10.30–16.30.
Sted: Nationalmuseet i København.
Pris for entré: Entré koster 140 kr. Børn under 18 år har gratis adgang.
Pris for aktiviteter: Et oplevelseskort giver adgang til aktiviteterne. Kortet koster 100 kr. og rummer fem stempler – ét stempel pr. aktivitet. Uden kort koster en aktivitet 30 kr.
Aktiviteterne: Hver tidsalder har en styret aktivitet med en udfordring for hele familien (bookes med timeslot ved ankomst). Herefter kan I blive i tidsalderen og fordybe jer i en ustyret aktivitet i eget tempo – uden ekstra stempel.
Aktiviteter
1.
Træd ind på kamppladsen
I den styrede aktivitet bliver du oplært af vikingen selv. Her lærer du tre klassiske prøver: hammerløft, præcisionskast og tovtrækning. Hver disciplin tester din styrke og dit mod – og kun de sejeste krigere klarer sig igennem. Når kampene er ovre, kan du selv gå på opdagelse. Form din egen lille lerfigur og læg den på alteret som en ofring til guderne – eller tag den med hjem som minde om din dag som viking.

Livet som viking
2.

Ære, styrke og ofringer
I vikingetiden var livet en kamp for ære. På kamppladsen blev børn og unge oplært til at blive krigere, der kunne beskytte slægt og samfund. Dysten var ikke bare leg, men en måde at måle sig med hinanden og vise sit værd.

Tag på flere tidsrejser
- Turen går til 1620: Urternes magiEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn25. okt. - 3. nov.Weekender10:15-16:30Træd ind i heksens skjulte skovhave. Oplev hendes urtemagi og tag del i de særlige kræfter – og pas på, at overtroen ikke får øje på dig. 
- Turen går til 1770: Maskebal og kodesprogEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn12. okt. - 3. nov.Weekender og uge 4210:15-16:30Træd ind i en festpyntet dansesal i 1770. Danselærer Antoine lærer dig de fineste trin – og det hemmelige sprog med en vifte. Men pas på, en forkert bevægelse kan koste dig dyrt! 
- Turen går til 1810: Bollemælk på bondegårdenEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn27. sep. - 3. nov.Weekender og uge 4210:15-16:30Tag plads ved bondens bord i 1810! Smag på bollemælk, vælling, fedtemadder og slæbesild – hvis du tør. Bliver du familiens madhelt, eller må du kæmpe for ikke at lave grimasser? 
- Turen går til 1850: Stå skoleret!Efterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn27. sep. - 3. nov.Weekender minus uge 4210:15-16:30Sæt dig på skolebænken i 1850! Klarer du at skrive skråskrift med fjerpen, huske kongerækken og stå helt stille, når Frøken holder øje? 
- Turen går til 1930: Hvidvask i baggårdenEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn27. sep. - 3. nov.Weekender og uge 4210:15-16:30Her venter snavs og sladder. Kan du holde trit med vaskekonen, få skjorterne hvide – og samtidig sno dig udenom balladen? 
- Turen går til 5000 f.v.t: Lortedag i stenalderenEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn27. sep. - 19. okt.Weekender og uge 4210:15-16:30Kan du gætte dyret ud fra efterladenskaberne, ramme byttet med bue og pil – og måske endda tygge dig gennem en bid tang fra kysten? 
- Mission OverlevelseEfterår for nysgerrige børnEfterår for nysgerrige børn1. okt. - 2. nov.Dagligt10:00-17:00Spillet sender dig på tidsrejse rundt i museets sale. Hvert stop gemmer på en udfordring – kan du løse gåderne og knække kodeordet? 

