- Målgruppe1. - 10. klasse
- PrisGratis - både for voksne og børn
Praktisk information
Inden I kommer
I kan forberede jer hjemmefra ved at downloade materiale til forskellige temature, som I kan arbejde med under jeres besøg. Du kan finde materiale, som er udviklet til 1. - 10. klasse.Når I ankommer
Når I ankommer, henvender I jer i Informationen, som vil tage imod jer. Det er ikke muligt at booke plads til besøg på egen hånd, men hvis I er over 50 besøgende, skal I sende en mail til [email protected].Når I er her
I bedes vise hensyn til de grupper, der modtager undervisning ved museets formidlere. Hvis der er mange gæster samtidig, kan vi desværre ikke garantere plads i en given udstilling. Vi anbefaler, at klasser, der ønsker at besøge vores udstilling "Vølvens varsel", bestiller et undervisningsforløb for at få bedst muligt udbytte af besøget. Hvis I også ønsker at besøge oplevelsesdelen, anbefaler vi, at I køber den del til, så I er garanteret plads. Vælger I at tage chancen og møde op på dagen, skal I være indstillet på, at der kan være lang ventetid, og at I ikke er garanteret adgang.
Hvad er historie?
Se seks skolebørn skrive sig selv ind i historien på Nationalmuseet.

Det matemagiske museum
Gå på opdagelse i et skatkammer af geometriske former og figurer i museets historiske samlinger.
- Målgruppe: 1.-3. klasse
Fra æstetiske og kunstneriske vaser fra antikkens Grækenland til farvestrålende vævede tæpper fra Navajo-indianerne. Gå selv-guiden "Former, farver og figurer - geometri for de mindste" inddrager matematikopgaver, som allerede er en fast del af skolernes eget pensum, og skærper deres evne til at anvende og forstå geometriske begreber.
Krop, korset og kontrol – kropsidealer gennem tiden
Kroppe har altid været genstand for debat. Hvad der bliver opfattet som attraktivt, rigtigt eller normalt, har ændret sig gennem tiderne.
- Målgruppe: 4-6. klasse
I dette forløb skal eleverne undersøge kropsidealer fra både Danmark og resten af verden, og reflektere over, hvordan synet på kroppen hænger sammen med kropsidealer og trivsel i en historisk kontekst.
Med historiske genstande, små aktiviteter og skarpe spørgsmål skal I arbejde tematisk og undersøgende på tværs af udstillinger. Forløbet er udviklet sammen med Sex & Samfund – og giver eleverne mulighed for at se på kroppen med nye øjne.
Din krop - dit valg - din ret
Hvordan har vi talt om seksualitet, skam og rettigheder gennem tiden?
- Målgruppe: 6.-10. klasse
I dette forløb dykker eleverne ned i historiske syn på lyst, normer og forbud – fra 1800-tallets skam og tavshed til 1950’ernes syn på homoseksualitet. Med udgangspunkt i udstillingen Danmarkshistorier 1660–2000 undersøger eleverne, hvordan seksualitet er blevet diskuteret, reguleret og udlevet, og hvordan fortiden stadig præger nutidens debatter. Gennem spørgsmål, aktiviteter og historiske genstande skaber vi plads til at forstå og udfordre det, der engang var og det, vi måske stadig tager for givet.
Kommunikation og Kontakt
Hvordan iscenesatte unge og voksne sig selv før sociale medier fandtes?
- Målgruppe: 7. - 10. Klasse
I dette forløb arbejder eleverne med identitet og selvfremstilling i 1700- og 1800-tallets Danmark. De kobler historiske scener og genstande til nutidige spørgsmål om sociale medier, køn og kropsidealer. Materialet består af seks opgaver, som eleverne løser i udstillingen Danmarkshistorier 1660–2000. Det er let at tilpasse til jeres klassetrin, og I styrer selv besøget. Forløbet lægger op til tværfaglig undervisning i fx dansk, historie og sundheds- og seksualundervisning.