Lyt i din podcast app
Lyt i din podcast app
Man - Søn | 10:00 - 17:00 |
Dagsbillet
Under 18 år | Gratis | |
Voksen | 140 DKK | |
Gruppe (10+ per.) | 125 DKK |
Produktionsoplysninger
Værter: Mette Byriel-Thygesen, museumsinspektør på Nationalmuseet og Louise Lindblad, journalist.
Medvirkende: Vega og Sixpence
Redaktør: Rikke Caroline Carlsen.
Produceret af Vores Tid, Nationalmuseets digitale medie, for Radio Loud.
6. Swinger - I en anden verden
Og her har vi en knaldebænk, som også kan bruges på flere forskellige måder. Jeg brugte den sådan her forleden dag sammen med min kæreste. Så ligger man her. Og så står han indimellem. Så har jeg set nogle, der har siddet heroppe.
Så der er hul, og så kan man for eksempel få en dildo op den vej. Der er simpelthen et hul. Så kan man som man lige stikke en dildo op her nedenunder, samtidig med at man måske har en mand, der står foran mig eller oppe foran. Det kan også være to mænd, der sutter pik på hinanden. Nogle bliver bundet fast. Jeg har set dem blive bundet fast med husholdningsfilm, som bare er blevet pakket ind i husholdningsfilm på den her bænk og har fået en masse dejlige smæk. Og det så rigtig, rigtig lækkert ud.
I en tid, hvor debatten om sex og nøgenhed ofte handler om det farlige, skal vi i det her afsnit tale om seksuallivets mere lyse sider, om hengivelse og nydelse, og hvordan netop det har tråde tilbage til 1700 tallet. Du lytter til sexhundredetallet.
Lige siden jeg lærte hvad det vil sige at være et seksuelt væsen, har en lille stemme fulgt mig. Den er her stadig, også nu. Jeg kalder den skammen. Jeg har altid været god til at ignorere den, tale hen over den, men nu vil jeg prøve at forstå den. Gennem ti afsnit undersøger jeg min generations forhold til sex og skam. Og sammen med kulturhistoriker Mette Byriel Thygesen dykker jeg ned i seksualitetens kulturhistorie for at forstå, hvad der har formet os. Det her er historien om dit og mit begær. Afsnit 6 Svinger - i en anden verden.
Jeg mødes med Mette på Nationalmuseet i København. Jeg hedder Mette Byriel Thygesen og er museumsinspektør på Nationalmuseet, og jeg har specialiseret mig i historiske perspektiver på køn, krop og seksualitet.
Vi skal i swingerklub mette. Ved vi sådan rent historisk hvornår swinger klubber kom til Danmark.
Man kan sige som organiserede swinger klubber, er det jo måske især noget, vi begynder at få øjnene op for i nullerne.
Altså, det er også det med nedlagte landbrug i en lille provinsby, der så fungerer som en swingerklub. Man kan sige, at grænsen tror jeg også historisk set mellem bordeller og swingerklubber… Hvor har den også været, hvor den også gået ikke? Der er en lang historie tilbage været masser af eksempler på private tiltag, private fester, der har haft swinger agtig karakter, men slet ikke organiseret på den måde, som vi ser det i dag i swinger klubber over hele landet.
Så det er et ret nyt fænomen. Faktisk. i 1977 åbnede verdens første swinger klub i New York. Og i 1990'erne kom klubber så også til Danmark, men trådene op til nutidens swingermiljø går meget længere tilbage end det. Vi sidder med et stykke papir her. Hvorfor har du valgt at tage det her frem i forhold til at tale med om swinger miljøet i dag?
Man kan sige Nu har vi jo i podcasten egentlig generelt bevæget os meget op i 1900 tallet, og nogle gange kan det være sjovt at tage et blik lidt længere tilbage og så sige hvis vi skal kigge på swinger kultur synes jeg egentlig det er det lidt sjovt at se på 1700 tallet, fordi at vi sidder her. Det er beslaglagt pornografi. Det har vi været inde på før, men det viser altså en tegning af kan man sige en firkant. Her har vi altså to mænd og to kvinder, der har sex, og hvor man i øvrigt også meget, som ser det hele igen. De har jo tøj på, så de blottede kvinder har Blottede bryster og både mænd og kvinder har blottede underliv. Men for at sige, at en del af det kan man sige mindset, der også hører til en swingerklub. Det der med, at man ligesom os er, er åbne over for sit begær og egentlig også har lyst til at dele sin lyst med forskellige partnere. Det er noget af det, der passer rigtig godt ind i elementer fra, hvordan vi var i 1700 tallet. Det er ret vildt. For trehundrede år siden er der faktisk også paralleller til, hvordan man også til fester og til Maskarade baller egentlig også har praktiseret seksualitet. Hvordan har man det? Jamen, man kan sige der har det jo på mange måder været mere løssluppent. Vi ser det i flere forskellige samfundslag. Vi ser det egentlig i både hos bønderne. Hvor så længe man var trolovet med sin forlovede, kan man egentlig godt gå i seng med hinanden, når man måske ikke var helt så sippet med, at det ikke foregik.
Men især blandt adelen. Og kan man sige, de velstillede i samfundet, fordi der jo var den praksis, at rigtig tit var det arrangerede ægteskaber. Du blev gift med en, du ikke nødvendigvis har seksuel tiltrækning til. Og i virkeligheden handler jeres sexliv måske mest om at få nogle arvinger, nogle børn til at føre slægten og formuen og titlerne videre, så der ligesom været en accepteret praksis, at så fandt man ligesom lysten andre steder fik dækket sit begær hos alle mulige andre, og var det så noget, man holdt skjult eller var noget, man kan delte med sin ægtefælle? Det har nok i høj grad været noget, man laver skjult, men igen har det vist noget for kopister. Det foregik i stor udstrækning, fordi rigtig mange står supertallet. Så har det måske også stået bag et gardin eller et tilstødende rum. Så det har været noget, og der er jo også en gang imellem kommet børn ud af det. Der findes forskellige eksempler på, at man har kunnet sende små beskeder til hinanden. Der har været noget vifte flirte sprog, der har været strømpebånd, man kunne sætte sin elsker med små hemmelige beskeder på. Og nogle gange må det jo også være gået galt i forhold til, at de her ting er havnet hos den forkerte, eller at nogen er brudt ind, mens det skete, eller tjenestefolkene har set noget. Så det har jo på mange måder været noget, der egentlig godt kunne minde lidt om swinger fester til nogle af de her… i virkeligheden hos overklassen i 1700 tallet.
Så er det bare blevet væsentlig mere organiseret. Jeg skal lige høre, det, der svinger, ikke svinger men vifte symboler. Er det sådan, Tre vift.
Så betyder det, at jeg gerne vil være sammen med dig, eller når der er noget, du ikke ved, hvordan alle kvinder er tallet i de højere udgifter. Der kan man lave forskellige tal med vægten, altså virkeligheden slå den sammen. Hvis du sætter dem op til din mund, så kan det måske betyde noget særligt, hvis du, hvis du sætter den op foran ansigtet, kan det sende et signal, så der har været et kodesprog og med skønhedspletter. Normalt når man fik klamme bumser eller andet i 1700-tallet, så skulle man jo bare male det sort, og så var det jo en skønhedsplet og ikke en bums. Det har jeg også gjort. Så alt efter, hvor de har haft, så kunne man også lave kunstige. Der kunne de jo også godt fortælle noget om, eller der ligesom gjorde, at man udstrålede noget sensuelt. Der har været masser af sexede signaler i virkeligheden og så sende fordi. Hvad gør man lige i 1700tallet hvis man vil indlede en affære. Det er også det jeg er lidt spændt på i swingerklubben, det der kodesprog. Det foregår ikke i dag netop med få skønhedspletter. Der skal også nok være lidt, for vi ved det ikke, men det synes jeg er ret interessant.
Hvordan fornemmer du ligesom om andre har lyst til det eller hvordan?
Det er faktisk noget af det jeg er ret spændt på, når vi skal i swingerklub.
Et sted på Amager på en ret almindelig torsdag mødes Mette og jeg ude foran CitySwingers. Her tager to af klubbens yngre gæster imod os.
Vega: Jeg hedder Vega, og jeg er 31 år gammel og er besøgende i swingerklubben, hvor jeg også er med i en del af det frivillige korps. Så jeg står også i baren.
Sixpence: Jeg hedder Sixpence står på bargæst, men jeg laver en masse forskellige workshop inden for legetøj.
Hvor mange år er I kommet hernede?
Vega: Jeg er kommet her i fire år og har stået i baren de sidste 3 år.
Sixpence: Jeg har kommet, siden jeg var 20, og de sidste 7-8 år er jeg kommet meget fast.
Og jeres navne, kalder man det klubnavne eller man kalder man det profilnavnet. Vil I gerne have jeres rigtige navne med i dokumentaren. Eller vil I helst have jeg kalder Jer Vega og Sixpence?
Vega: Herinde der er jeg Vega, så jeg bruger profilnavn, og det er jo også det, vi gør som gæster. Oftest så bruger vi profilnavn.
Sixpence: Og det er det samme for mig. Det der er i klubben. Det bliver i klubben.
Så er vi forbi receptionen og er kommet ind i garderoben.
Vega: Ja, når man kommer ind i klubben, så bliver man mødt af en værtinde, og så tjekker vi ind på profilen og betaler vores indgang. Så får vi en nøgle og den nøgle den er til vores skab, hvor folk lægger deres tøj og tasker og mobiltelefoner, som ikke er tilladt herinde, smartwatches. Og når man så har klædt om, så går vi ind i klubben.
Hvad er dresscoden? Er der nogen?
Vega: For kvinder der er det oftest lingeri, en lille natkjole, som jeg har på. Nogle har undertøj, så er der nogle, der er nøgne.
Sixpence: De finder hurtigt ud af, at når de kommer herind, og det hele går vildt for sig, at det her med at skulle finde sit tøj alle mulige steder. Det kan ikke rigtig betale sig og skulle have af og på hele tiden. Og så er der jo nogen, som har noget fetichtøj, som kan være lak, læder, corsager, kostumer. Og for mænd er ofte boxershort eller nøgen. Vi ønsker også, at flere mænd vil klæde sig lidt ud. Vi vil jo gerne have, at de har noget lækkert på, men ellers så er det bare alt, hvad der er lidt sexet, og passer ind her.
Vi trækker forhænget til siden og træder ind i det, der føles som en anden verden. Lyset er dæmpet, der hænger fakler på de rå murstensvægge, og interiøret består mest af sort læder og spejle.
Hvor meget tiden bruger I her i baren på.
Vega: Meget. Jeg bruger rigtig meget tid i baren, lige så meget som jeg er ude at lave ulykker, som bruger jeg ligeså meget tid i baren på, nogen gange kan det godt gå hen og blive en kaffeklub. Det kan godt ske at nogen, Vi slår på glasset og siger Nu går vi ud og knalder, i stedet for at stå i baren og snakke hele tiden.
Sixpence: Og så er der jo mange, som tror, at vi kun snakker om sex, fordi vi jo er en swingerklub. Nogle gange kan man også blive overrasket over, at der bliver snakket om strikkeopskrifter og hækleopskrifter. Der bliver snakket lidt politik, der bliver snakket fjernsyn og tv serier. Så selv om meget af det er sex, så er det jo også noget socialt at komme hernede og man lærer jo hinanden rigtig godt at kende, både på den ene og den anden måde. Lige så meget tid man bruger på selve legepladsens, bruger vi også rigtig meget hernede, så der bliver brugt en del tid her i baren ja det gør der.
Hvordan startede I personligt med at komme ind i swingerklub? Altså hvad var det, der gjorde, at I kom herned første gang?
Vega: For mit vedkommende var det et endt forhold med rigtig dårlig sex. Hvor er kommunikationen i, hvad jeg gerne vil, og hvad han gerne vil den ikke var så god. Jeg er tidligere stripper, showdanser og har turneret rundt på sex messerne, så jeg kendte lidt til det her med swingerklubber, som jo også har haft nogle stande på sex Messerne. Der skal ske noget i mit liv. Jeg skal udforske mit sexliv, og jeg skal finde ud af, hvad jeg har lyst til, og har jeg nogen sinde fået det, jeg overhovedet havde lyst til. Og så opretter jeg en profil inde på hjemmesiden og kom i kontakt med nogle mennesker og tænke Nu tager jeg skridtet, nu tager jeg herned, og så er det jo bare blevet en del af mig at komme herned som gæst.
Sixpence: Jeg blev introduceret gennem en kollega hvor det var et par Som viste mig rundt i klubben. Så er jeg kommet on off over mange år, så jeg har altid været nysgerrig på sex, og derfor efter jeg havde været med en gang før med et par så synes jeg det er spændende og så har jeg udforsket det mere og mere på den måde.
Skal vi prøve at gå videre?
Vega: Ja gerne. Lige nu der gik vi lige ned af en lille smal gang og endte så inde i et rum, som vi kalder for vores gangbangrum. Og her har vi jo en stor sort madras og en masse spejle. Der er højt til loftet og en god airkondition, når det skulle blive lidt for varmt. Og det er her, hvor at der oftest bliver leget med gangbang fordi det er masser af plads på madrassen. Der kan man gå rundt om madrassen, hvor der er plads til mange mennesker.
Og hvordan styrer man ligesom hvem der får lov til at være med i det?
Vega: Jamen altså, det er jo lidt ligesom i børnehaven. Så er der dem, man vil lege med, og så er der dem, man ikke helt finder så interessante.
Jeg har altid forestillet mig, at der bag døren til en swingerklub eksisterede en ret grænseløs sexverden, men det går langsomt op for mig, at det er lige modsat. Swingerklubber fungerer nemlig efter en ret genialt regel. En regel, som lyder indlysende, men som faktisk først nu er ved at blive implementeret på et samfundsmæssigt plan. Nemlig at sex er baseret på samtykke. Der er ingen undtagelse.
Der er nogle skilte som viser hvorledes man gebærder sig i klubben.
Vega: Der er nogle regler. Flad hånd frem vandret, det betyder at du godt må være med hvis du inviterer nogen. Almindelig stop hånd betyder hold afstand. Stop. Den der hvor man vinker en ind, det betyder også kom nærmere.
Sixpence: Det er lidt mørkt her, at vi har nogle gange, hvor der ikke er så meget lys, hvor vi har lidt røde lys. Når vi går op ad trappen, så bare lige kig hvor i går.
Mens vi går rundt i klubben og taler med vega og sixpence, så glemmer jeg faktisk alt om mine medbragte fordomme. Jeg lader mig rive med af dem og deres åbenhed, men pludselig går en midaldrende gæst i klubben forbi os med behåret brystkasse og frithængende diller, og jeg husker igen, hvor jeg er, og at fordommene lever i bedste velgående både i mig og i samfundet.
Jeg har bedt mine tre veninder Sabina, Nanna og Rie om at være afsender på nogle af dem.
Sabina: Jeg forestiller mig sådan meget stramt latex, hvor at kvinder og mænd med mange former og måske lidt på sidebenene ligesom stadser sig ud i noget, der er lidt stereotypt SM agtigt. Det er sådan lidt de associationer jeg får?
Nanna: Ja, jeg forestiller mig at det er meget urent, og at det er kvinder med kort hår, som er delvis rødt farvet og sort farve, og så deres mænd, som er blevet tvunget til at komme med. Er det en fin måde at sige du tænker det er lidt prollet?
Rie: Fordi det tænker jeg også. det må jeg sige, jeg har al respekt for folk, der går i swingerklub. Jeg synes det er så sejt at tage sin egen seksualitet så Seriøst. Og sige, Jeg har brug for det. Jeg har det faktisk selv sådan: Måske en dag.
Sabina: Man vil måske også lære at sætte nogle grænser, fordi jeg synes tit, at man har sex på nogle præmisser af at, selvfølgelig har man nogle grænser. Men jeg synes, jeg er enormt dårlig til at udtrykke, hvad kan jeg godt lide? Og hvad kan jeg ikke lide, Hvad synes jeg er fedt og hvad synes jeg er neder, Og jeg ville have svært ved at afbryde en akt og sige jeg har mere lyst til, at du gør sådan her ved mig. Jeg er jo vildt dårlig til at sætte nogle grænser eller sætte nogle rammer for mit sexliv, ellers sætte ord på ens begær hvad det er man har lyst til.
Nanna: Men jeg tænker også at i enhver anden sammenhæng. Så er der også alt muligt andet på spil, så er du måske en du dater, eller en man har lyst til at blive kæreste med, så der er en masse andre hensyn, end hvis det bare en man bare knalder med i en svingerklub, som man måske ikke ser igen.
Rie: Og som vi godt ved allesammen så avler sex tit sex. Altså jo mere man onanerer jo mere liderlig bliver man, så onanerer man hver dag, så onanerer man flere gange om dagen, så har man sex flere gange om dagen. Alt det der. Og hvis man nu gik i swingerklub begynder man måske at komme hjem med sådan et vanvittigt begær for hinanden. Hvor vi skal bare have sex døgnet rundt.
Sixpence: Ja, nu er vi jo landet på mit favoritsted, som er vores førstesal, som også er det, vi kalder for SM salen, og som vi nok kan se, så har vi både gynger, vi har vores kors, som bliver brugt til enten at blive fikseret, eller hvis der er nogen, der leger med SM, BDSM og smæk. Så har vi hernede, som er vores nyeste tiltag. Det som vi kalder tjekkisk gloryhole, og det vi så nedenunder, ellers så kan jeg demonstrere.
Altså I åbner en låge ikke? Så det er kun dit underliv og dine ben der er ude fra det her forhæng…
Sixpence: Dit ansigt er dækket med nogle læder, ja, snore. Jeg holdt et event for et år siden, hvor vi netop lavede det her med tjekkisk gloryhole, hvor vi lavede et event med fire kvinder, der skulle have gangbang. Der havde vi 150 mænd igennem til de fire kvinder, som fik en masse anonym sex.
Mette, er det tabubelagt i dag i 2020 at gå i swingerklub?
Mette: Ja. Siger jeg. Oplever I det?
Vega: Absolut. Og det er jo også en af grundene til, at jeg rigtig gerne vil være med til at snakke her. For ligesom at få dette tabu malet til jorden. Fordi at det er sex, det er noget, vi alle sammen gør. Noget vi alle sammen har brug for. Og hvorfor? Hvorfor skal det være så tys tys? Og hvorfor skal det være tys tys at vi har de lyster, vi har, så selvfølgelig skal det være. Det skal ikke være så tabubelagt.
Sixpence: Hernede der er alle ens når de har smidt tøjet. Står i undertøj. Så er det ikke hvor mange penge du har. Når piger kommer ned for eksempel, så er de alle sammen dronninger, det er ikke som på den anden side, hvor de kan være nogle sluts. Tværtimod bliver alle kvinderne behandlet som dronninger, uanset hvordan de ser ud.
Du står og nikker Vega.
Vega: Jeg er fuldstændig enig. Nu er det jo ikke en hemmelighed, at jeg er kvinde og Sixten er en mand. Og på den anden side der synes jeg selv, at jeg i mit teenageliv, også i mit voksenliv har stødt på det her med at Er du kvinde, og har du lyst, er det også lidt forbundet med skam i, at man har lyst til at prøve en masse ting og at være sammen med nogle forskellige. Og hvad kan han, og hvad kan han byde mig, og hvad kan jeg byde ham og få nogle oplevelser og få nogle gode orgasmer og nogle gode eventyr, derude… Der kan du hurtigt som kvinde være billig eller være en feltmadras, som der også er nogle, der vil sige. Og synes måske, det er skamfuldt, at man har lyst til at være sammen med mange forskellige. Her kan du gå ned og udleve dine fantasier, uanset om det er det ene eller det andet. Du kan gøre det i trygge rammer hernede, der er sikker sex. Det er bare et must. Hernede der bruger vi kondom, det vil sige chancen for at have en kønssygdom med hjem. Den er altså langt mindre her, end den er, hvis du møder ude i byen. Hvis du møder ind i byen, og jeg drukner i tager hjem for at knalde, så ved man ikke, hvad jeg kommer hjem med. Man er alene, det er måske sværere at komme væk fra en situation, som kan gå hen og blive rigtig uheldig. Her er noget, der er utrygt at ramme. Du dyrker sikker sex. Der er mennesker omkring dig. Du udlever en masse fantasier. Det godt nok sjældent, at folk kigger skævt til én. Så hernede, der kan du gøre lige, hvad du har lyst til og som kvinde igen. Vi er dronninger her, og vi bliver respekteret på en meget, meget respektfuld måde end på den anden side.
Det her det er mørke rummet. Skal jeg tænde lyset….
Det kan jeg gøre.
Jeg synes vi bevæger os længere og længere væk fra 1700-tallets forestillinger om sex orgier.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det ikke går galt en gang imellem, om man ikke lader sig rive med af den stemning, der er her.
Vega: Absolut. Det er vigtigt, at man er klar over, at når man kommer et sted som her, og man har nogle fantasier. Jeg tror, at klubben har lukket to eller tre dage om året og os der står bag baren, Vi plejer også at sige til de nye, hvad du ikke når i dag, når du i morgen. Lad være med at lade dig rive med og tænke, jeg skal nå det hele på én gang. Man kan ende i en situation, hvor man finder ud af, at her var min grænse faktisk. Vi kan ikke altid vide, hvor vores grænser går til, men vi kan udforske dem. Og selvfølgelig sker der uheldige episoder hernede. Det gør der, vi er alle sammen forskellige, og nogle gange kan det være svært at bremse op med det hele og være klar over, var det her for meget. Men det er nok et sikkert rum at gøre det. Også fordi du kan sparre med andre gæster. Du kan sparre med dem, som står i baren. Så det er langt tryggere at komme et sted som her end at gøre det ude på den anden side.
Har I en fornemmelse, at der er flere unge mennesker, der er nysgerrige på det her og får øjnene op for det?
Vega: Absolut. Jeg vil sige, at der kommer flere og flere unge til - særligt kvinder. Jeg ser en stor stigning af de kvinder, som kommer herned.
Vi har talt om, at vi også måske kommer til at se nogle brud med opfattelsen af kvinders seksualitet, lidt som om der er en stille revolution på vej i forhold til nogle af de nye generationer der kommer, der har et andet forhold til seksualitet, til deres krop, til deres lyst. Som på mange måder virker mere frigjort.
Vega: Det handler jo lige så meget om. Nu har vi også en kvindelig statsminister. Vi er kvinder som lige pludselig får det samme i løn som mænd. I hvert fald higer vi efter det. Det handler om, at kvinden får altså mere og mere status, og det er mere og mere okay at være liderlig og sige højt, at man er liderlig. Det er helt okay at sige: Jeg vil gerne have en masse mænd, og jeg vil gerne være gangbang queen og bare lægge mig ned og bare være lækker og blive taget og gå herfra med oprejst pande og har fået stillet min lyst. Og det er ikke forkert.
Sixpence: Mit indtryk er også, at man måske også er mere … jeg tror til Alle tider har der hersket mange af de lyster vi ser idag. Men det er som om at man også er blevet mere bevidst om at for ligesom også at få at vide hvad du er til, så skal du prøve nogle grænser af. Du kan ikke vide det, før du har prøvet det.
Jeg har følelsen af at være trådt ind i en parallelverden. Tænk hvis hele verden fungerede som en swingerklub. Et stort seksuelt safe space, en tryg legeplads for voksne mænd som kvinder.
Sekshundredetallet er produceret af Nationalmuseet for Radio Loud. Jeg hedder Louise Lindblad.